DARAH PEKAT MEMBAHAYAKAN KESIHATAN


DARAH MENJADI PEKAT

Darah merupakan cairan tubuh yang terdiri dari sel-sel darah dan plasma darah. Plasma memenuhi 55% dari isipadu tubuh, yang terdiri dari air (90%).

Darah menjadi pekat apabila ia mudah membeku. Ia disebut sebagai "hiperviskositi" dimana terjadi peningkatan kepekatan darah yang dapat diukur dengan peningkatan hematokrit (Ht) atau peningkatan kadar komponen plasma yang lain.

Sebagai contoh, dalam pesakit myeloma terdapat peningkatan protein seperti monoclonal imunoglobulin, sementara pada pesakit leukemia, terdapat peningkatan sel darah putih.
"Sindrom hiperviskositi" ini diterangkan pertama kali Dr Jan Waldenstrom pada tahun 1944. Ia bermula dengan peningkatan prtein makroglobulinemia yang terdapat banyak dalam darah.

Ia dapat dikesan pada pesakit yang mudah mengalami perdarahan pada membran mukosa (dalam mulut), retinopati (pendarahan pada retina mata) dengan gangguan penglihatan, dan berbagai manisfestasi klinikal berkaitan dengan neurologi.

Tahukah anda, darah pekat amat merbahaya untuk kesihatan?

Jika darah berwarna agak gelap dan pekat, bermakna darah kurang oksigen akibat edaran darah terjejas oleh darah yang likat, salur darah sempit / tersumbat & faktor psikologi yakni stress. Ia disebabkan paras LDL & lemak / triglyceride tinggi, HDL rendah yang boleh meningkatkan kedua2 tekanan sistolik dan diastolik. Darah juga lebih berasid akibat lemak trans sintetik (HVO), pengambilan makanan terproses oleh kilang (highly refined processed foods) yang lebih bersifat asidik (berbanding whole foods yang lebih berserat, mineral, vitamin, berkhasiat nutrisi dan antioksidan), kurang mengambil makanan & minuman beralkali seperti buah dan sayuran segar, makanan yang banyak bahan kimia, mengambil ubatan kimia yang lama, merokok, tekanan emosi dsb.

Ini boleh menyebabkan pengumpulan bahan toksik yang berlebihan dalam darah dan seterusnya mengakibatkan sakit2 badan, sakit kepala / migrain / pening, sakit belakang & pinggang, slip disc, lenguh, kebas, tidur tak lena, kelesuan & lemah badan, cepat letih, selalu mengantuk terutama lepas makan dan semasa memandu, sakit otot, sesak nafas, nafas tercungap terutama bila naik tangga atau kerja fizikal/senaman, banyak angin, sembelit atau diarea, lemah penghadaman, hilang daya tumpuan, cepat marah dsb.

Jika info ini berguna sila share dengan kawan2 anda... sharing is caring
Jangan lupe follow FB kami

 Hubungi admin jika ada sebarang soalan/kemusykilan tentang produk ini. Saya akan bantu ada dan jawab semua pertanyaan secepat mungkin 012 559 4634 (Riduwan Bakar)
-Admin
 Untuk buat tempahan klik sini Order

0 comment... add one now