SERVIKAL POLIP KEMUNGKINAN KANSER




Polip serviks adalah ketumbuhan yang biasanya muncul dipangkal rahim. Polip biasanya kelihatan seperti warna ceri merah atau merah-ungu. Ia mempunyai saiz yang berbeza.
Puan jangan risau, polip serviks biasanya bukan kanser (benign) dan boleh tumbuh bersendirian atau secara kumpulan. Kebanyakan polip bersaiz kecil, antara 1 hingga 2 sentimeter panjang.
Oleh kerana ada kanser yang berbentuk seakan polip, maka semua polip perlu dikeluarkan dan diperiksa bagi menentukan ia benar-benar kanser atau bukan kanser.

Polip serviks adalah fenomena yang agak biasa, terutama dikalangan wanita lebih tua daripada 20 yang mempunyai sekurang-kurangnya seorang anak. Ia jarang berlaku dalam kanak-kanak perempuan yang belum mula haid.

Terdapat 2 jenis polip serviks:
1. Polip Ectocervical boleh berkembang daripada sel-sel lapisan permukaan luar serviks. Mereka lebih biasa di kalangan wanita menopaus.
2. Polip endoservikal yang berasal dari kelenjar pangkal rahim didalam saluran serviks. Kebanyakan polip serviks adalah polip endoservikal, dan lebih biasa dikalangan wanita premenopausal.

Ramai wanita yang tidak mengetahui mereka mempunyai cervical polyps. Ini kerana ia mungkin tidak menyebabkan apa-apa gejala.
Selalunya wanita mengalami :
1. Lendiran busuk dari faraj (akibat jangkitan kuman)
2. Pendarahan antara tempoh haid
3. Pendarahan yang banyak ketika haid
4. Pendarahan selepas hubungan intim dengan suami

Apabila mereka berjumpa doktor, dan doktor melakukan pemeriksaan Pap Smear, barulah diketahui mereka mengalami polip.

Serviks polip dikeluarkan melalui pembedahan, selalunya tidak memerlukan bius pengsan. Doktor akan menggunakan alat khas, yang dipanggil polip forceps, untuk memotong pangkal polip dengan lembut. Pendarahan biasanya sangat sedikit.

Polip yang dikeluarkan akan dihantar ke makmal untuk pemeriksaan. Kecuali jika polip bersaiz besar, polip akan dibuang dalam bilik pembedahan menggunakan bius setempat (local anesthesia) atau bius pengsan. Servikal polip boleh tumbuh semula pada kawasan-kawasan yang yang lain pada serviks.

Sekiranya anda risau servik polip ini terjadi pada rahim anda, kami syorkan anda untuk mencuba amalkan air rerama - Butterfly Tea kerana selain mampu merawat kanser, ianya juga berfungsi untuk mencegah sel2 yang tidak normal seumpama polip ini dari tumbuh dimana2 bahagian badan kita.

Jika info ini berguna sila share dengan kawan2 anda... sharing is caring
Jangan lupe follow FB kami


Salah satu testimoni penghidap KANSER RAHIM TAHAP 3


 Sebarang pertanyaan atau khidmat nasihat boleh hubungi wakil kami, klik Pertanyaan

0 comment... add one now